2008-02-10

Utanförskap

Nu är jag så grymt arg på några personer. Faktiskt nästan alla i min klass. Vad är det med er, som gör att ni tror att ni är bättre än andra? Snyggare, smartare, roligare än somliga andra? Det är så jävla sjukt att ni tror det, och vad som är ännu sjukare är att ni inte bara tror, utan även uttrycker saken högt, så att omgivningen får veta att ni tror det. Det finns två personer i min klass som är lite utanför. Den ena har kompisar i andra klasser och har nästan alltid någon att sitta med i matsalen. Hon sköter sig själv och arbetar ensam i klassrummet, förutom när vi ska jobba i grupper. Då vänder hon sig om och tar kontakt med bänken bakom (de som för en minut sedan skrattade i smyg åt hennes breda bak eller lite konstiga frisyr) och ber om att få vara med i deras grupp. Jag tycker att hon är fantastiskt modig. Hade jag varit utfryst i klassen och det blev tal om grupparbete så hade jag ursäktat mig för ett toabesök och inte återvänt till lektionen. Den andra personen som inte riktigt är accepterad av klassen är en kille, som jag måste hålla med om framstår som rätt dryg, men som gör sitt bästa för att passa in och låtsas ha vänner. Han umgås med samma gäng som jag umgås med. Skillnaden mellan oss är väl att jag "hänger med", medan han "hänger på" (om jag får vara så fräck att uttrycka mig så). Den här personen skulle faktiskt inte alls vara någon plåga, om han inte hade behövt kämpa så för att få vara en del av "vårat gäng". Hans problem är att han försöker så otroligt mycket, han vill verkligen vara delaktig, han verkar vara livrädd för att bli utanför - och det gör att hans skratt alltid blir för höga, hans skämt alltid går ett steg för långt och hans frågor blir en aning för ivriga. Väldigt många personer här i världen är som honom. Väldigt många är som henne. Det finns alltid människor som kommer att störa sig på dem och göra narr av dem bakom deras rygg. Det har även jag gjort - jag är inget helgon, jag är bara människa. Vi kan inte alltid kontrollera oss, vi kan inte alltid vara präktiga och duktiga. Men nu tänker jag ändå låtsas att jag är det, för i min ilska mot klassen så anser jag att jag inte är ens hälften så elak som ni är! Trots att jag inte kan påstå att jag någonsin varit mobbad eller utfryst, så kan jag ändå tänka mig in i mina utfrysta klasskompisars situation. Jag kan känna hans frustration, och hennes ensamhet. Jag ser deras försök att passa in, och även om det inte finns mycket jag kan göra för att hjälpa dem, så tänker jag i alla fall inte lura mig själv att jag är bättre än dem. Jag är säker på att de skulle kunna tillföra precis lika mycket (om inte mer) till vår klass och vårt "gäng" - om de bara hade haft samma förutsättningar som vi andra, om de inte alltid hade behövt försöka bevisa att de duger. Ibland önskar jag att det fanns något jag kunde göra för alla mobbade, alla ensamma, alla utfrysta. Men i slutändan är jag bara en av alla andra, en som tittar snett på en något för bred bak och en lite konstig frisyr, en som slänger en ogillande blick på en ung kille som tar ett skämt ett steg för långt i sitt desperata försök att passa in.

11 kommentarer:

  1. bra skrivet bella .. ^^ // jolle

    SvaraRadera
  2. Inte så smart att skriva sånt här och sen länka så att "klasskompisarna" kan se..

    SvaraRadera
  3. MEN BELLA LUNDGREN?! Du var ju den i klassen som var allra värst. värst mot den där killen också. Du var den vi alla hatade. du var rent ut sagt för jävlig. Jag sitter här och skrattar åt din dubbelmoral. Du skulle alltid ha sista ordet och visade mer än tydligt ditt missnöje om man inte tyckte som du. Sa man fel så suckade du, eller himlade med ögonen. Du hackade på på den här killen var enda jävla dag, du var den som fick honom att känna sig värre. Du skriver här hur du tycker synd om dom, när du själv var den som utsatte mest. det är ju du som tycker att du är så mycket bättre, och därav skriver du det här inlägget. Skaffa självinsikt förfan.

    SvaraRadera
  4. Men vad har du för problem? Hela poängen med inlägget var ju att jag tycker det är fel att de är utfrysta, men att jag själv är en av "mobbarna".
    Sen är det ju jävligt moget att du vågar stå för vad du tycker också :S

    SvaraRadera
  5. Du har en sjuk förmåga att utstråla att du är en liten ängel. Att tycka att ens åsikter är skit och rent ut sagt idiotiska. Sedan gör du samma sak.
    Men vänder man på några stenar så ser man vem du är. Du är inte den där snälla tjejen. Det är bara en fasad. Du kan när som helst, utan tvekan, gå bakom ryggen på någon och göra det otänkbara. I know it.. När man sätter en sådan stämpel på sig själv att man är så snäll och ärlig.. men egentligen är rena motsatsen.. Ja, vet inte vad jag ska säga.
    Men att du är den snälla och ärliga tjejen, pppft jag skrattar åt det. You're not!
    Du är falsk!

    SvaraRadera
  6. oj va folk vågar tala ut efter studenten. underhållning! jolle

    SvaraRadera
  7. Elli: Jag var falsk. Jag är inte det längre, du känner inte mig. Själv verkar du va helt jävla schizo. Sluta lägg dig i för fan.

    SvaraRadera
  8. Schizo för att jag säger att du är falsk? (och uppenbart tyckte många i din nya klass också det, du var den dom hatade, uppenbarligen ;) så, så mycket kan du inte ju ändrats ) Haha skrattar lite lagomt här borta! Vem är det som är schizo som skickar blommor utanför dörren och skickar vykort och skit?
    Du lever väl i din falska värld än, där du tror att du är den perfekta, vilket du aldrig varit och helt ärligt vilket jag aldrig tror du ens kommer nära.
    Och nu får jag skriva vad jag vill här? Inte sant? Kan du stoppa mig? Och nu när du får kritik av mig, då är jag schizo annars har du varit sååå glad att jag ens skrivit (hahah vem är det som är schizo?).
    Eller tycker du jag är schizo för jag läger din blogg? Den är underhållande på hög nivå, ofta får jag ett gott skratt, så varför inte? ;)

    SvaraRadera
  9. Du är schizo för att du först säger upp vänskapen med mig och hatar mig. Sen tackar mig för blommorna. Sen hatar mig igen och säger att jag inte ens får tänka på dig för du vill inte vara i mitt liv. Sen peppar mig i viktminskningen, och nu hatar mig igen. Kan du bara lägg av och dra härifrån?

    SvaraRadera
  10. hahahah... gud vad du får mig att skratta.. Alltid hatat dig sen jag sade upp den. Tacka för blommorna är det direkt ett "åh jag hatar inte dig längre"? Låter lite skumt. Och för att jag skrev att man rasar senare är det inte för jag vill vara en del av ditt liv?
    Snälla du.. vad försöker du med? intala dig själv att jag är schizo när det är du som är det?
    Hur normal är du?
    Skärt dig, antidepp medicin, skickar blommor, skickar vykort, skriver om mig då och då, SKRIVER EN JÄVLA BOK???? (OMG???)... vem är det du försöker lura? antagligen dig själv. För mig lyckas du inte lura.
    Haha dra? Som sagt.. tycker din blogg är underhålllande och jag skrattar ofta.. så varför ska jag sluta´? Jag menar nu skrattar jag.. haha.. det är bra att skratta.. förlänger livet som man brukar säga ;) så varför inte? haha

    SvaraRadera
  11. Vilket drama i bloggen. Den där Elli verkar jobbig och ska jag vara ärlig är det inte många meningar av hennes babbel jag förstår. Skulle gärna vilja veta vem från ex-klassen som skrev det där. Till den: du är en anonym fjant. Vill ni hacka på mig nu så varsågod.

    SvaraRadera