2009-08-04

KÖRKORT / Projekt Bellaboll #7

Mitt körkort blev verkligen en krånglig historia. Jag började övningsköra när jag fyllde 16, och det gick väl ganska så bra från början. Dock så påminner mamma mig nu om en av de första gångerna vi var ute på vägarna och körde, och hon bad mig svänga höger vid nästa korsning. Men det gick inte, för jag tyckte att vägarna kom för fort! :D Så jag körde på rakt fram i stället. När jag fyllde 18 bokade jag min första skrivning och uppkörning i smyg, jag tänkte överraska alla med att jag redan klarat det. Men det sket sig ju ganska rejält på uppkörningen. Maxpoängen på teorin är 65, och det minsta man måste ha för att klara sig är 52. Jag hade 52. Så redan där låg jag på gränsen. När jag sen väl satte mig i bilen med Håkan (uppkörare nr 1), så körde jag för fort. Typ, tre gånger. Haha, bra Bella! Men det gjorde mig inte så nedslagen, det är många som kuggar nån gång. Så jag bokade om uppkörningen några dagar senare. Den gången gick allt jättebra ända fram tills att jag höll på krocka i en rondell och Jörgen (uppkörare nr 2) fick lov att ingripa. Och då blir man ju automatiskt underkänd. Därefter bröt jag ihop lite. Det fanns inga nya uppkörningstider i Gävle och jag ville inte köra i en främmande stad. Det hade väl varit att ge mig själv ytterligare ett problem. Det kändes inte som att det var meningen att jag skulle ha körkort. Så jag lade det på is över vintern och samlade nya krafter. När det sedan var dags att ta upp det igen till våren så hade vägverket hunnit få igenom nya regler, vilket betydde att min riskutbildning inte längre var komplett. Så det blev en 3-timmars teori om alkohol och droger innan jag kunde boka ny tid för uppkörning OCH skrivning. Jo förstår ni, eftersom nya regler infördes tre dagar före min 18-årsdag så gällde mitt godkända teoriprov bara i två månader. Och eftersom jag avvaktat under vintern... När studenten till slut var avklarad blev det dags att på allvar försöka ta körkort igen. Men när jag skulle boka tid fanns inga tider förrän två månader framåt. Men när dagen till slut kom, så klarade jag det i alla fall! ÄNTLIGEN! Lars (uppkörare nr 3) berömde mig till och med för mitt fina filbyte! ^^ Visserligen fick jag återigen bara 52 poäng på teorin, men men. Godkänt är godkänt :D Så igår började vi med en fika på stan direkt efter uppkörningen. Det var jag, mamma, pappa och Krille som satt ute på Waynes :) Sen drog jag iväg med bilen en sväng, kändes verkligen skitkonstigt att vara själv i bilen :O Sen åkte jag ut till Skutskär och tänkte hälsa på Zandra, men det var ingen hemma, så jag åkte hem igen. På kvällen hämtade jag upp mamma och pappa och vi gick ut och åt på Kungshallen för att fira :) Så grymt skönt att det äntligen är över nu, ni fattar inte! YEAH!! Ps. Okej, lite om projekt Bellaboll. Jag har varit duktig och hållit igång med träning och ätit helt okej (lite fusk bara). Men folk har börjat påpeka att jag ser smalare ut. So just keep going! Ds.

2 kommentarer:

  1. fan va härligt! och vad kul att projekt bellaboll oxå verkar gå bra:) grattiiiis /jolle

    SvaraRadera
  2. Jag har ju vart i Finland aslänge ;) men nu är jag hemma igen och saknar dej och hela ligan :D
    <3
    /zandris

    SvaraRadera