2009-08-12

Projekt Bellaboll #9

Idag har jag träffat en dietist. Jag kommer inte ihåg vad hon heter, för som vanligt fokuserade jag för mycket på vad jag hette när vi presenterade oss... Jag fick en del goda råd, vi pratade i nästan en timme och till slut kom det hemska ögonblick då hon bad mig ställa mig på vågen. Jag har inte vägt mig sedan i maj 2008. Då upptäckte jag att jag var ett kilo ifrån en tresiffrig vikt, och det gjorde mig så förbannat rädd att jag inte vågat väga mig sedan dess. Det kändes som ett hugg i hjärtat när hon berättade att jag nu väger 100,1 kilo. Fyfan. Det kändes först omöjligt, med tanke på hur hårt jag kämpat de senaste månaderna, men förklaringen kan vara all multivitamin som jag hällt i mig sedan jag slutade med mjölk för några månader sedan. Jag hade ju så ont i magen hela tiden förut, men när jag slutade dricka mjölk så blev det faktiskt bättre. Jag visste däremot inte att det jag ersatte mjölken med egentligen bara är en sockerbomb. Så det får väl bli tråkigt vatten i fortsättningen... Och te, var tydligen bra. Slutsats mjölk/multivitamin: magen blev bättre, men inte mindre. Dietisten trodde också att det var möjligt för mig att gå ner till min målvikt, 65 kilo. Det är vad jag vägde innan jag började med mini-pillren, som var orsaken till att jag började gå upp för en 4-5 år sedan. Men hon poängterade hur viktigt det är att jag går ner sakta. 1-2 kilo i månaden tyckte hon var rimligt. Det betyder att jag totalt ska gå ner 35 kilo. Om vi säger 1,5 kilo per månad så kommer det att ta minst två år innan jag når den vikten. Men vad annat kan jag göra än att fortsätta kämpa? Ps. Nu ska ni också veta att det här var ett väldigt svårt inlägg, jag har inte avslöjat min vikt för många personer de senaste åren. Men jag lovade ju att vara ärlig här. Ds.

1 kommentar: